Citat:
MonikaW skrev:
Vad ska du sy?
Ska du quilta är det helt klart enklare med en rullkniv inklusive linjal å matta. Men inget måste.
Personligen tycker jag det är viktigt med en bra skräddarsax å en mindre sax för att klippa jack och trådar. Sedan finns de dem som inte vill byta ut sin rullkniv för allt smör i småland. Så som med mycket annat i handarbetsvärlden är det lite av en smaksak.
|
Jag vet ju inte riktigt ännu, men till att börja med tänkte jag ju sy ihop lappar till en:
http://farm1.static.flickr.com/163/3...8643caf0_o.jpg
Men det verkar så jobbigt att sitta och klippa ut dem, hade ju varit enklare att bara lägga alla tyger på en hög o skära efter linjalen, sedan vet jag inte om jag klipper med sax skulle jag ha någon sådan krita att dra linjer o grejer med? Eller bara ha en pappersmall till en ruta? Går väl hur som helst kanske. Inte vet jag hur stora jag borde ha dem eller hur långt ut på tyget man kan sy heller, räcker det med halva fotbredden i maskinen? Eller skall jag flytta nålen en bit? Eller ännu mer?
Och vilken söm är bäst att använda på kanterna så de inte rispar upp sig? Fanns ju en del overlockwannabesömmar, de är väl eventuellt lite bättre än vanlig sicksack?