Visa ett inlägg
Gammal 2007-01-22, 19:52   #5
la_lune la_lune är inte uppkopplad

Re: Kort-tight-kjolmysteriet

Citat:
nattling skrev:

1. När jag ritade av kjolen upptäckte jag att framstycket var bredare än bakstycket. Varför? Kan nämna att den är lite svagt utsvängd. Jag gissar på passform/rörelse men exakt varför såg det ut så?
[COLOR=red]När man konstruerar mönster börjar man oftast med två likadana delar, men sen lägger man ett eller flera insnitt bak & kanske bara ett insnitt fram, detta beronde på att man oftast är kurvigare på baksidan (läs svankig) så att sid sömmen inte ska bli sned. har man ingen rumpa/ alt en rumpa som är samma mått som höften kan man gott göra två exakt likadana stycken[/COLOR]

2.Skulle man kunna sy en snäv och kort kjol med hjälp av två identiska delar och ändå få en bra passform? Antar att man bör skippa utsvängdheten och göra en kort rak i sådana fall, eller?
[COLOR=red]DEt beror på om DU ser lika dan ut fram som bak alternativt villet material du tänkt att andvända[/COLOR]

3. När jag skulle sy ihop den kjol jag knåpat ihop var det svårt att passa ihop styckena så sömmen kom rätt. Inte så svårt att lista ut varför, trots noga utmätt sömsmån för hjälp. Den "lutar" utåt olika brant. Jag sydde den för hand eftersom vår symaskin är trasig men om man skulle sy en liknande på maskin, då bör man nog tråckla först så sömmen kommer rätt?

Ursäkta alla frågorna och utläggningarna men jag har funderat på det ett tag nu.
la_lune är inte uppkopplad   Svara med citat