Visa ett inlägg
Gammal 2007-01-22, 13:22   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Vi har valt att inte döpa våra barn. Jag tycker man ska få välja själv och om man vill så kan man döpa sig när man blir äldre. Om de vill gifta sig i kyrkan kan de ju i så fall döpa sig innan giftermålet.

Vi har inte haft någon namgivningscermoni för den delen heller. När Linn kom hade vi en välkomsfest där alla som ville kunde komma. Det var mest för att vi tyckte det var en trevlig grej. Med Oskar blev det inte så för situationen var en helt annan och han blev välkomnad på ett annat sätt.

Jag tycker att en namgivningscermoni är ett trevligt alternativ till dop. Jag ser ingen dock anledning till att ta efter kyrkliga seder, min högst personliga åsikt, som en lång klänning t ex. eller att skvätta vatten på huvudet. Det finns ju andra sätt att hälsa barnet välkommet på och offetlig göra dess namn.

Hur man gör tycker jag är upp till var och en och det är en del av charmen. Vill du ha en kolt så ha det, vill du drössla blommor över barnet (eller vad det nu må vara) gör det. Det finns alldeles för många "måsten" ändå. Huvudsaken är du och dina närmaste är överens och nöjda när den tiden kommer
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat