Citat:
Nicklas_gbg skrev:
[B]Jupp, faktiskt. Mellan minnen, andra instickskort och moderkort etc. Kan ge ganska lustiga effekter, eller bara en allmänt instabil dator...
Tja, även i stan kan spänningen i vägguttagen vara ganska svajig ibland, men alla möjliga lustiga spikar och sånt har jag förstått. Och vad det gäller bilar så går ju faktiskt elektronik sönder där hela tiden. Redan efter 5-10 år börjar ju elektriska saker gå sönder (till och börja med småsaker som att något segment i en siffra på någon display slutar fungera och sånt), och jag tror inte att det är många moderna bilar som kommer att leva i 20-25 år, just därför att elektroniken går sönder, inte för att mekaniken går sönder, för den är oftast ganska lätt att laga. (Själv kör jag omkring i en 25 år gammal väldigt mekanisk volvo vilken fortfarande fungerar fint. Rostig dock, och med vissa små elfel...) Det är ju till och med så att vissa biltillverkare har börjat minska ner på elektroniken i sina bilar just därför att det är så svårt att få den att fungera tillförlitligt i den miljön.
[B]
Säkerligen lika dyra... De är ju inte speciellt dyra i sig. Men saker som ligger länge i lager och säljs i väldigt små volymer blir ju alltid skitdyra. (Kapitalomsättningshastigheten blir ju väldigt väldigt låg för dem.)
Jag tror att du har rätt i det. Men någon service/förslitningsskada är nog både lättare och billigare att laga än vad det blir den dag kretskortet pajar.
Hur som helst... Jag tycker fortfarande att man skall köpa elektroniska prylar. Tycker att sådana är jätteroliga. (Civ. ing. i elektroteknik och jobbar ju med sånt som kan betraktas som prylar...) Men man skall veta att de går sönder. Just en symaskin är en sådan sak där iallafall jag förväntar mig att den skall fungera (med lite service) i minst 30 år eller så. Och det finns ingen konsumentelektronik som jag tror håller utan problem så länge.
|
Mjo, lustiga effekter av trasiga minnen kan man ju få, men att något har glappat har jag nog aldrig varit med om, mer än det klassiska att NES-kassetten inte går att läsa och att jag får släppa amigan i bordet några ggr för att den skall gå igång (skulle tro det är moderkortet, några ggr har jag fått en grön skärm vilket skall bero på något mer rommarna så är antagligen lite dålig kontakt på de med)
Men på något modernare har jag inte varit med om det, skulle tro det är för att kontakterna är guldplätterade eller något, men jag vet inte, i en symaskin kanske det flesta sitter på ett kort med? Minnen lär ju vara fastlödda på kretskortet istället för att sitta i socklar exempelvis?
Gällande bilar: k
Grymt dåligt insatt vad gäller bilar, jag cyklar ;D, min cykel är random billig kinescykel med massa strul, delvis för att den är billig och delvis för att jag aldrig servar den antar jag.
Ok, vet att de sade att kortet till en Husqvarna 2000 eller vilken det var gick på 2700kr så det var ju inte riktigt värt att byta ut, men kanske är lika dyrt på en ny bara att det anses vara värdare just för att den är nyare och dyrare i inköpspris då.
Bästa vore ju om de kunde standardisera mekaniken så man kan köpa ett nytt kort med nya stygn o grejer

, flasha maskinen till en mycket bättre! ;D
Vad gäller kostnaderna för reparation har du säkert rätt också.
Men jag tycker det är helt j-a galet att Janome o de tar typ 440kr för walkerfoten, och uppemot 200 för andra fötter, det är ju för i h-e bara en 2cm lång metallbit med lite krom på

1200kr kostade visst symaskinsbordet i Sverige, för 46x51 cm plexiglas med målad linjal på! Värt!½
Mm, du kanske har använt symaskiner längre och är med i svängen o grejer, jag är ju värsta nooben, har inte börjat sytt något mer än på ett papper och en liten tygremsa med min

, men jag antar att jag inte ser framför mig att jag kommer ha en 30 år gammal maskin eller så, slit o släng, ersätt med nytt =P
Vad gäller datorer däremot klarar jag mig ju rätt bra med vad som helst som är över 1GHz egentligen, men om man skall köpa något nytt blir det ju svårt och jag tar ju det som är mest prisvärt (vill helst ha en 64-bit cpu så jag kan köra ZFS utan strul med.)
På tal om slit-o-släng-prylar som byts ut trots att det inte är nödvändigt alltså =P
Jäkla störigt att idioterna på Apple sätter i fetaste cpun de kan få tag på i mellanklassens Macbook Pro vilket ger 13% prestandaökning men runt 3000kr högre pris, jag vill inte köpa det, men jag vill ha 256MB vram, så det slutar med att jag inte köper något. Inte så förtjust i cpuhastighetshetsen, jag tar mycket mer minne o eventuellt bättre gpu alla dagar i veckan före cpu ;D