Visa ett inlägg
Gammal 2005-01-12, 22:40   #11
degdala degdala är inte uppkopplad

Hej!
Jag har haft Knittax Stickmaskiner sen 60-talet.
Det är en mycket lättstickad maskin. En nackdel är att du måste vinda upp garnet till runda nystan, eftersom garnet läggs i en behållare. Du kan alltså inte sticka direkt från stora koner. Detta är lätt fixat med en liten garnvinda.
En fördel är att den inte är så omfångsrik, eftersom man slipper dom stora spröten som dom flesta maskiner har. (Det finns spröt om man gärna vill ha det så man kan använda koner, men jag har alltid föredragit nystan)
Min första maskin hade inte resårbädd.
Då la jag upp på en tråd i avvikande färg, och trädde det färdiga stycket på jumperstickor. Det gick ganska fort att sticka resåren för hand.
Det blir inte någon bra resår när man vänder på maskorna, och det går nästan lika fort att sticka den för hand. Då kan man också passa på att minska på första varvet.
Sen köpte jag en ny maskin med resårbädd.
Det blir mycket fin elastisk resår.
Hur som helst är det en lättanvänd maskin. Maskorna sitter säkert utan vikter.
Knittax har lite större nålavstånd än andra motsvarande maskiner. Det betyder att du har större urval när det gäller garn.
Babygarn går jättebra. Sen kan du också sticka på varannan nål med grova garner ( motsvarande stickor nr 5)
När man blir lite van finns det en hel del tillbehör för mönsterstickning man kan prova.
Du kan hålla utkik på Tradera och Blocket. Ibland dyker det upp en maskin.
Hoppas det här var till nån hjälp.
Hälsningar Inger
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat