Jag var i Köpenhamn i höstas och gick efter en lista som någon publicerat på engelska i något forum här.
Jag gick till följande affärer:
J. I.W. Hvidberg, Løngangsstræde 25
Här var de trevliga och hade massor av tyg. Det var inte direkt billigt, men jämfört med en del andra butiker hade man faktiskt kunnat köpa något här.
Stofdillen, Nørregade 36
Här var tyget billigt, mest färdigklippta bitar om 1,5 meter. Jag fyndade två meter stretchtyg för 40 danska kronor, plus lite annat.
City Sycenter, Rosengaarden 12-14
Fin affär med otroligt vackra tyger. Otroligt dyra också. Se men inte röra.
Copenhagen textiles,Frederiksborggade 1B
Här fanns en avdelning med sidentyg och en med annat tyg. Fina saker och "normala" priser (inte billigt, alltså).
ITA-textiles, Tordenskjoldgade 14
Här fanns en del användbara tyger och priserna kändes som mellanläge. Men momsen ingår inte i priset, vilket är vanligt i danska tygaffärer. Inget fyndställe, men jag lyckades hitta ett siden/bomullstyg som precis matchade en kavaj jag håller på att sy. Priset blev dock en chock när hon klippt och räknat (med moms och sedan valutaväxlingen), och mitt byxtyg slutade på 600 kronor (svenska).
Tänk på att i princip ingen av de här affärerna tar VISA-kort. De flesta tar bara något som heter Dankort. Så om du tänker handla är det bäst att du tar med danska kontanter.
|