Oj Magica, det var en svår fråga. Jag kan inte svara i millimeter eller procent, jag gillar Magnus begrepp "Ångström"
Det handlar väl lite om en känsla i händerna. Jag mäter aldrig yttertyget i cm och mm jag bara grovmarkerar och "känner" in det och tråklar fast enligt basen (som är noga markerad enligt mönster). Sedan när jag provar så är det ibland helt upp åt väggarna fel, och tja... då är det bara att ta upp och göra om tills det blir helt rätt. Eventuell mönsterpassning på yttertyget får man fixa till i samma veva.
En annan sak att tänka på som jag glömde nämna är ju att man inte skall sy korsetten helt platt på bordet. Man vill ju eftersträva en timglasform och det innebär att yttertyget är på innerböjen av en konkav form. Om man då har gjort yttertyg och innertyg lika stora och sedan böjer det efter kroppen så kommer det ju vara mer tyg på insidan av böjen. Hänger ni med? Detta kombinerat med sträckningen i samband med åtsnörning blir garanterat fult.
Summan av kardemumman är alltså ungefär vad Magnus skriver, alltså yttertyget skall ha horisontell hållning och innertyget kan ha lite vertikal hållning.