Citat:
Jorild skrev:
Jag tycker räknande blir besvärligare om man måste ta hänsyn till att man inte använder sig av en kvartsinch sömnsmån som motsvarar 0.635mm. Alla räkneregler bygger på att man använder 1/4 inch som sömnsmån. Så då får man hitta på sina egna regler eller så skär man med lite marginal och skär man rent blocket när man har sytt det. Jag upplever det som det blir mer räknande och mer skärande om man inte använder sig av en kvartinch-sömnsmån.
Å andra sidan du kan ju alltid prova utan 1/4 inch-pressarfoten och se om du gillar lappteknik. Med enklare mönster är det inte lika kinkigt om man syr med en korrekt sömnsmån. Visar det sig att du tycker det kul med lappteknik, kan du investera i en 1/4 inch pressarfot senare.
|
Men räknereglerna är väl desamma? Bara det att man kanske inte får veta direkt att man skall lämna si o så mycket på sina trianglar eller romber eller vad det nu må vara? Problemet med de månghörniga varianterna är väl att jag inte utantill vet exakt hur många grader det är här o där men det kan ju en gradskiva berätta.
Mjo, blir nog så, tack.