Citat:
aliquis skrev:
Blir väl samma räknande vare sig det är 3mm eller 7.2? Eller missar jag något? =P
Skära till tyget måste jag väl hur som helst också?
Men den kanske är bra ändå.
|
Du har alldeles rätt. Men om du ska sy efter ett patchwork/lappteknik efter mönster/beskrivning så kommer dom ju ofta från USA och där använder man inch, sömsmånen är ofta inräknad i beskrivningen.
Annars går det hur bra som helst att sy patchwork/lappteknik med vilken sömsmån som helst, 1/4", 5mm, 6mm, 7mm....bara den inte är för smal. Men det gäller ju alla sömnadsarbeten.
Quiltning: Det är när man stickar/syr/knyter ihop 3 lager. Dvs.
1.Toppen som kan vara ett patchwork/lappteknikarbete. Eller ett ett enda tygstycke.
2.Vadd eller annat mellanlägg.
3.Baksidetyg.
När du sedan syr ihop dessa lager så kallas det för momenter quiltning.
Där kan du också använda vilken sömsmån du vill, 6, 7, 8mm har ingen betydelse.
Där kan en övermatare fungera bra. Själv har jag Pfaff med inbygg övermatare så problemet har aldrig funnits för mej. Vet inte hur pass viktig den kan vara. Med min maskin så går det utmärk att quilta ändå, jag glömmer ofta att aktivera den.
Alltså, ska du sy lapparbeten/patchwork efter beskrivning/mönster så har du säkert nytta av en 1/4" fot.
Själv har jag en men använder den nästan aldrig.Det fungerar lika bra att flytta nålläget om det ska vara exakt. Annars så kör jag med sömsmån efter standardfoten. Ytterkanten...hellre en anings bredare än att riskkera att tyget fransar sig i sömsmånen.
Anne-Marlen