Jag köpte en MC4800 i höstas och fick med bordet (som nog inte behövs för vanlig sömnad) en lampa som nu har slutat fungera och övermatningsfoten samt tråd och saxar, extra spolar och en 1/4 fot. Totalt blev det ungefär 5200 kr men då fick jag betala dubbel frakt i och med att bordet var så stort.
Utslagsgivande för mig var att jag ville ha en bra maskin men hade svårt att motivera ett högre pris med tanke på hur lite jag faktiskt syr
Den har nackdelar och fördelar i förhållande till andra maskiner men totalt sett är jag mycket nöjd. Belysningen är dålig, men den syr raka och fina sömmar så länge man inte använder övermatningsfoten. Några av bokstäverna är nästan oläsliga - koreanska kanske?
Bordet behöver du inte för vanlig sömnad, övermatningsfoten bara om du har tänkt sy gardiner och liknande med långa sömmar. Rullfoten behöver du om du skall sy plast, läder och annat som matar dåligt. Nålpåträdaren är mycket bra att ha men jag saknar trådklippare och knälyft så har du råd köp hellre MC4900. Den skall också ha bättre ljus (?) så det lönar sig nog om du skall sy mycket.
/Alice