Dottern erbjöd sig att ta en weekendresa till USA på min bekostnad och bära hem en maskinför en del år sedan när hon var arbetslös. Hade faktiskt lönat sig, hur barockt det än låter! Inte klokt! Men att beställa och få hitfraktad kostar massor, som ni konstaterar! Man lär inte slippa undan tull och moms på det sätt man kan ha tur att göra med mindre paket/brev!
Köpte för övrigt min Singer-overlock från England för en del år sedan för en god bit under 3000 (har för mig det var 2600, men kan minnas fel), frakt inräknat. En tjej jag senare stött på köpte ungefär samtidigt samma maskin i en svensk symaskinsaffär för över 7000 (fast jag vet att andra fick den för runt 5000 i alla fall lite senare, priserna har faktiskt gått ner!). Fick hon då jättebra support och hjälp kanske? NEJ! Absolut INTE! Tvärtom! Jag blir ju bara så f-d! Redan det att hon borde ha kunnat pruta ner maskinen någon tusenlapp gör mig arg. Man ska inte behöva hålla på så! Det ska vara ett vettigt pris på lappen från början!
Priserna i Sverige har blivit lite bättre under senare år, men det räcker inte!!
|