Visa ett inlägg
Gammal 2007-01-10, 19:45   #6
Victoria_AB Victoria_AB är inte uppkopplad

Jag tycker att du skall börja så smått med att sy kläder. Det är sååå roligt. Köp något tyg som du gillar och som inte är jättedyrt och som håller fastän man sprättar upp sömmar. Vänta med de blanka slinkiga tyger, de är svårare att hantera. Jag köper t.ex. bara tyg i naturmaterial, eventuellt med lite polyester i för hållfastheten. Men det med material är en smaksak. Köp lite mer tyg än vad du behöver så att det räcker om det krymper lite och om du skulle göra lite fel. Glöm inte att tvätta och stryka tyget innan du börjar klippa och sy.

Leta efter ett mönster som inte är så komplicerat, d.v.s. det skall se enkelt ut. Burda och Stilmönster har ju sina ”easymönster” som skall vara enklare för oss nybörjare. Tidningen ”Allt om handarbete”:s mönster skall också vara lite enklare att begripa sig på.
Om du inte har möjlighet att gå någon sykurs så är nog det bästa sättet att bara börja någonstans, och då med enklare modeller. Och du har ju hela Sysidans medlemsskara som är villiga att hjälpa till om det verkar hopplöst och besvärligt. Vad som också är bra är att skaffa sig en eller flera syböcker där det beskrivs hur man gör vissa saker som de som är syvana redan kan, som t.ex. fickor, sprund, manchetter och dylikt. Om jag vore som du så skulle jag börja med att sy något till de minsta barnen. De större kanske är lite kinkigare om det inte är helt perfekt.

Mitt allra första plagg blev ett par byxor. Jag sprätte helt enkelt upp ett par utslitna favoritbyxor som jag visste passade perfekt, och så sydde jag ett exakt likadana. Det tog ju en ”evighet” eftersom jag fick peta och pilla en massa, men det blev ett par himla fina byxor som jag haft användning av. Lycka till!
Victoria_AB är inte uppkopplad   Svara med citat