Visa ett inlägg
Gammal 2007-01-09, 21:42   #8
Nicklas_gbg Nicklas_gbg är inte uppkopplad

Känner som tur är inte igen alla konstiga regler och grejer som många skolor tydligen tycks ha. Vill minnas att vi grundskolan igenom fick välja en slöjdtyp till höstterminen, och på vårterminen fick man helt enkelt den andra. Dessutom vill jag minnas att det brukade bli någorlunda jämn könsfördelning mellan slöjdsorterna. Eventuellt kanske man fick välja mer fritt framåt nian, minns inte riktigt. Såg iallafall till att läsa syslöjd sista terminen i nian eftersom att det var då slutbetygen skulle sättas och jag var bättre på syslöjd än träslöjd (dessutom var syslöjd roligare och syslöjdsläraren hade sedan tidigare ett gott öga till mig ).

Så trist hur som helst med den så löjligt starka könsuppdelning som förekommer både när det gäller textilhobbies å annat. E förvisso rätt ny just här, men har ju noterat att jag tycks vara i rätt rejäl minoritet... Lika trist med alla intressen som tycks vara närmast helt förbehållet killar (typiskt det mesta som har med teknik att göra...) Är ju inte speciellt förvånad dock. Tjejer får dockor att leka med när de e små, pojkar får bilar... (Vet dessutom en å annan (av båda könen) som hävdar att de om de fick pojkbarn skulle bli oroliga om dessa ville leka med dockor (eller andra "tjejleksaker").) Tror att det är där någonstans könsrollsindelningen grundläggs. (Fick i övrigt både dockor och bilar (å en väldigt massa lego) när jag var liten.)
Nicklas_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat