Visa ett inlägg
Gammal 2007-01-09, 06:45   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag inser att vi på vår skola hade det ganska bra under 80-talet. (högstadiet inte inräknad eftersom det inte var samma skola)

Där fick alla elever gå båda sy och trä. Eftersom alla elever fick gå på båda delarna så var det inte så mycket könrollstänkande. I början fick vi förstås göra samma sak allihopa, för att lära oss sy. Men jag kan minnas att det var neutrala saker t.ex. ficka att sätta på väggen för att lägga papper i. Man fick måla valfritt motiv. Tror det var det enda som vi måste göra samma allihopa, sen blev det valfritt, gör vad du vill. (förutom det rent tekniska, som man ju måste lära sig, som att sy rakt på papper, broderera vissa sömmar, att lära sig sticka, etc)

Jag minns inte lika mycket av trä, men det var nog också fritt där. Gjorde båda trä- och metallslöjd. Ett tag var det inne att göra tulpaner av trä, och det var inte bara tjejer som gjorde, nej killarna gjorde också sådana, som de gav till sina mödrar.

Högstadiet som var på en annan skola däremot, sy eller trä, tog sy, alla tjejer tog sy, och alla killar tog trä, under tiden jag var där. Däremot var det helt fritt vad man ville göra.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat