2007-01-09, 03:40
|
|
|
Citat:
Vildhavre skrev:
Jag har ju inte läst Råd&Röns test av symaskiner utan kan bara tala utav egen erfarenhet. Av dom fyra elektroniska maskiner jag har sytt på och fem-sex mekaniska har endast en elektronisk varit i närheten av så stabil, lättanvänd, bra när det gäller tjocka/många lager tyg som dom mekaniska. Det var en Pfaff Quilt expression för mångamånga tusen. Kanske ska nämna att jag inte har tagit nån hänsyn till antalet dekorsömmar (använder sånt mer än sällan) eller andra såna finesser utan endast gått efter hur mycket/lite maskinen har krånglat när jag sytt olika saker.
Här gällde det väl också en billig maskin till en nybörjare. Då antar jag att man inte ger sig ut för att köpa en quilt expression eller liknande.
Jag vet inte riktigt vad Råd&Röd menar med mer avancerat. Men jag tycker jag kan sy det mesta på min mekaniska maskin för 7000kr. Inte riktig overlock och flatlock, men för det behöver man ju ändå en speciell maskin. Men jag har sytt korsetter i många lager, tunna fina tyger, jeans, frihandsbroderat, siden, bomull, ull, syntet.. Sen har ett par av dom elektroniska maskiner jag sytt på fått för sig att endera stannar nålen uppe eller nere, och man ställer in det på förhand. På en av dom gick det inte ens att ändra, nålen stannade nere vad man än gjorde. Det gjorde mig som är van att bestämma själv genom pedalen galen. Är kanske en rätt liten sak i sammanhanget, men jag gillar inte att maskiner bestämmer hur jag ska sy 
Tja, för mig är mekaniska maskiner dom bästa. För någon annan behöver det ju inte alls stämma. Det är en högst personlig åsikt vilken symaskin man gillar (så länge den inte är helt skräp..).
|
Hur vet man vad som är vad då? Skall man ta något "dyrt billigt" för att få en mekanisk men inte så dyr att den blir elektronisk då eller? Varför kallas det elektronisk överhuvudtaget, alla lär ju vara elektroniska? 
|
|
|