Visa ett inlägg
Gammal 2005-01-06, 13:02   #13
martina martina är inte uppkopplad

tja... innan overlocken fanns så sydde väl de flesta allt på en vanlig maskin. På underkläder blir det oftast bara korta stycken som skall sys ihop. Då kan man ju använda resårsömmen på en vanlig maskin. Bäst blir det nog med en overlock men går gör det. I övrigt för att sy på resår använder jag helst den vanliga maskinen för att jag tycker det är enklare. Det finns ju pressarfötter man kan köpa för att sy på resår och så men det finns ju till vanliga maskiner också. Bäst blir att sy på resår med vanlig sicksack... direkt... eller dubbelnål eller trestegsicksack. Fast då blir det inte lika mjukt förstås. Annars är det nog mest det där med mjuka material som gäller. Fråga efter speciella resårband hos personalen så det blir rätt. Tyget måste vara väldigt töjligt och tunt annars kan det strama åt runt ben och midja där det blir flera lager tyg. Inte skönt. Man brukar väl säga att man ska ha resåren runt två tredjedelar så lång som tygstycket. Här tycker jag inte att den tumreglen gäller. Kan behöva spännas lite över skinkan liksom och i midjan. Men förvånansvärt lite. Oj vilket långt inlägg det blev hihihi...
martina är inte uppkopplad   Svara med citat