Jag har bara sytt applikation med fryspapper en gång och då gjorde jag enligt nedan med jätte fint resultat.
Du ska rita av applikations mönstret på den matta sidan av fryspappret och klippa ut. Därefter ska du stryka på pappret med den blanka sidan nedåt på rätsidan av tyget och klippa ut tyget med sömsmån och peta bort fryspappret. Lägg sen tyget med rätsidan ner och lägg på pappret med den blanka sidan uppåt och stryk fast sömsmånen och sy fast applikationen för hand när du nästan sytt fast hela petar du ut pappret och spara till nästa gång du vill använda det. Du får inte använda ånga på strykjärnet.
Jag har även läst om en metod på nätet någonstans kommer inte ihåg var att man kan lägga tyget räta med vliseblin och sy ihop med den klistriga sidan mot rätat sedan klipper man ett hål i vliseblinet och vänder ut rätan och stryker fast applikationen direkt på bakgrundstyget och därefter syr du fast den med symaskinen och då använder du osynlig söm och osynlig nylon som övertråd. Den metoden har jag inte testat men den verkar ju också var väldig enkel så den har tänkt att testa nästa gång.
|