Hur vet jag vad företaget är "värt"?????
Hur ska jag börja...
Här i stan, i ett ytterområde finns en tygbutik (aktibolag) till salu. Den har haft samma namn och samma lokaler i över 50 år. Är en butik som säljer stuvar (nya och gammla), lapptäckstyger, mattrasor, lite möbeltyger mm Ligger i en källarlokal som inte är så stor och skulle behöva en del renovering.
Ägaren idag har haft butiken i snart två år och vill sälja pga förlånga pendlingsavstånd.
Hon köpte företaget för 500 000:- och vill nu ha lika mycket. Då köper man alltså hela aktiebolaget, i detta ingår butikens inventarier, lager, bil och brodermaskin. Hur vet jag vad det egentligen är värt??? Rent spontant känns det som ett riktkigt överpris... Företagets skulder är idagsläget ca 350:-.
Tidigare ägaren hade en omsättning på 800 000:- och kvinnan som har butiken nu för ca 440 000:-.
Dagens ägare har ej gjort mycket sömnadsjobb elelr marknadsförst sig så mycket.
Mina tankar med butiken är att snygga till och att under "dö-tid" sy barnkläder av gammla tyger och sälja under eget namn, kan man göra så??? Vill i så fall sälja via nätet och att kläderna säljer vet jag ju redan...
Nån som har några kloka ord att komma med????
Vad ska
|