Visa ett inlägg
Gammal 2006-12-01, 08:26   #11
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad

Citat:
Delfintua skrev:
Men vi äter åtminstonde inte katter till middag.

Trevlig advent alla!
Håller med Camilla om att bojkott knappast är rätt metod. Jag tror nog att situationen snart kommer att bli bättre, faktum är att den har stadigt blivit bättre sedan Kina börjat öppna sig. Skulle vi bojkotta varor från Kina, vad skulle då hända med dessa stackars flickor som faktiskt har hittat ett sätt att bidra till familjens överlevnad?

Anledningen till att jag citerat inlägget ovan är att jag tycker det är intressant. Intressant pågrund av att det egentligen inte borde vara någon skillnad på att äta katt, häst eller ko. Visserligen har vi för vana att inte äta rovdjur, som t ex katt, men å andra sidan äter vi kräftor och det är det ganska många asiater som äcklas av. De är ju trots allt havets renhållningsarbetare och äter mest as och annat.

Själv skulle jag nog helst inte äta katt, men däremot så äter jag gärna kräftor och kött av många andra slag så jag får nog ha lite tolerans. Att de däremot har en betydligt sämre djurhållning överlag går ju inte att sticka under stol med, men det är inte specifikt för Kina utan gäller många länder i Asien och även utvecklingsländer i andra världsdelar.

Tyckte det var ett intressant och bra program, bra av den anledningen att om sånt som detta blir vida kännt så kommer man att tvingas ändra förhållandena för arbetare i Kina, helst utan bojkott.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat