Visa ett inlägg
Gammal 2006-11-30, 18:56   #5
millsing millsing är inte uppkopplad

Med risk för att starta en folkstorm (och det är självklart inte syftet!!) vill jag komma med ett inlägg här:

JAG FÖRSVARAR UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER DEN HÄR TYPEN AV UTNYTTJANDE AV FOLK

men.....

jag blir så trött på de ständiga diskussionerna om att bojkotta än det ena och än det andra! Jag anser att det är fel metod att angripa den här typen av problem. Förmodligen är dessa människor trots arbetsvillkoren nog ganska glada över att ha ett jobb överhuvudtaget eftersom dom oftast lever under privata förhållanden där varje dag är en kamp och en strid på kniven om att få mat på bordet och tak över huvudet. Bojkott genom att inte köpa produkterna kanske leder till att än färre jobb skapas i fattiga länder.

Jag tycker det är bättre att framföra sin åsikt härifrån istället. Säga till i butiken, kontakta grossisten eller varför inte ta tag i någon branschorganisation och framföra synpunkterna. Medvetenhet och agerande hos slutkund är ett mycket bättre sätt att påverka situationen även om det i många fall är som en nål i en höstack, men ändå. Det är ju för oss kunder som produkterna skapas och om vi inte är så angelägna om att alltid köpa allting så billigt som möjligt så kommer priserna så småningom upp på en mer normal nivå och lönerna och till sist även också arbetsvillkoren att förbättras för alla dessa stackare som uttnyttjas. Gäller inte bara tyger utan allt möjligt, t.ex. livsmedel, som importeras för inga pengar alls och sedan säljs alldeles för billigt här.

Med hopp om en godare jul för alla!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat