Jag håller också med om att utbildning är jätteviktigt. MEN det är lite bortkastat om man inte brinner för det man utbildar sig till. I Göteborg finns det ett brett utbud på utbildningar. Vi har bl a Tillskärarakademin och hur mycket kurser som helst.
Personligen har jag alltid varit kreativt lagd. Valde mellan att bli musiker eller att arbeta inom turism (språk) eller marknadsföring. Hobby var att måla, sticka, virka, brodera och sy. Inte minst att pyssla!
Tja, hur blev det? Har läst marknadsföring, allmän språkvetenskap i Tyskland och gått copy-utbildning på IHM. Har arbetat inom turism, på reklambyrå, i affärer etc etc. Sedan ett par år har jag eget företag inom reklam/information och sedan ett par dagar ett textilföretag som tillverkar superlyxiga sängkläder till baby (i Sverige).
Min man å andra sidan har arbetat på samma företag i 35 år. Har gått från prao till VD!
Summering: Jag rekommenderar inte en lång utbildning om man inte brinner för det! Och om man är entreprenör och självlärd klarar man att driva företag. Allt handlar om att vara målmedveten, envis, långsiktig och drivkraftig.
Puh... det blev kanske lite långt...
|