Inget nybörjarprojekt kanske. Sydde en rock för ett par år sedan. Det jag upplevde som svårt var mönsterkonstruktionen. Som tur var så hade jag en vän som ritade mönstret efter mått och önskemål. Guldvärt! Finns att köpa, men krävs ofta justeringar för god passform.
Sedan var det att ha tungan rätt i mun när allt skulle klippas ut, så att man får med allt. Det svåraste att göra var att sy i ärmarna. Fick lov att ta hjälp av en annan vän som hade gjort det tidigare för att få fason på isättningen. Sedan är det lite pill med sprund och krage/slag, iaf om man vill att det ska bli snyggt.
Nu äntligen efter ett par år har jag åter igen plockat fram mönstret för att sy en till rock och ska jag vara ärlig så är det inte mitt favoritprojekt jag håller på med. Kanske för att jag är väldigt noga och vill inte göra fel när tyget också kostar en del. Nybörjare är jag inte, har sytt det mesta från jeans till ny klädsel till soffan.
Men med envishet, sömnadskänsla och ett relativt enkelt mönster med beskrivning så bör det gå. Sedan beror det mycket på vad du vill ha för resultat också.
|