Visa ett inlägg
Gammal 2004-12-28, 09:13   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad

När min dotter var 2 år sydde jag en prinsesskläning till henne, eller snarare en kjol och en kläning. Den används fortfarande, nu är hon 4 ½. Från början släpade den i golvet nu räcker den till knäna och liknar mer askungens arbetskläder med stora hål i

Genom att göra den två delad så kan både liten och stor ha den. Klänningen är sydd i velor med en halterneck och är på en liten prinssessa lång och lite löst sittande och på en stor tajt och kort. Kjolen är gjord av tyll och går inte ihop fram utan jag har rundat av den så den blir "prinsessig" och satt ett fint band som man knyter med en rosett fram, vilket också gör att den är lätt att reglera i storlek. På ett dagis kanske man dock ska undvika att personalen ska knyta, kanske kadborrband fungerar bättre då.

Om man vill göra en krinolin så finns det plast band att köpa i välsorterade tygaffärer som är utmärkta att sy ihop till en rundel i nederkanten. Jag har använt sådan i brettet till en häxhatt en gång och det är inte svårt alls, bara att sy en kanal och trä in.

Lycka till
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat