Visa ett inlägg
Gammal 2006-11-11, 14:20   #21
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad

Ann-Christin har faktiskt rätt här.
Du får kopiera vad du vill efter egen förmåga på fri hand med angivande av källan.
Du får inte göra en förväxlingsbar kopia och ange att du själv har skapat modellen. (Alla konstnärliga kreationer som tex. målning, skulptering fotografering sömnad, kläddesign mm.).

Sarah Burchill:
Kopyrighten sträcker sig inte bara till formens detaljer (mönsterskydd), utan även HELA känslan/idén av objektet.

Naturligtvis kan man ange att iden kommer från en viss person men det är man nog inte tvungen till

Sarah Burchill:
Så om jag tar en Musse Pigg-figur och ritar av på fri hand, är det fortfarande inte "min" figur, oavsätt om jag gör byxorna gröna eller gredelina.

JO, figuren är din men inte namnet Musse Pigg. Du kan döpa din till Pisse Mugg om du vill :-)
Bra exempel är Lasse Åbergs Musse Pigg figurer. Fast han inte kallar dom så.

Sarah Burchill:
Det denna tjej gjorde var FEL, jag lade fram vad som hänt mig för advokaten in i detalj och fick ett utförligt svar att detta var ett typexempel på bland annat plagiering.

Plagiering av källan är helt tillåtet. Plagiering och kopiering är inte samma sak. Plagiering är din egen handgjorda modell på fri hand efter något du sett. Och naturligtvis får du inte om det finns ett namn använda det namnet på din kreation.

Kopiering är en exakt kopia med namn och allt
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat