Angående kopiering: Jag var på ett mycket intressant föredrag om detta.
Man har tillstång att kopiera i princip vad som helst - i slutet sällskap/egna hemmet/egna rummet så att säga.
Så fort man går ut med det i andra sammanhang än i princip sitt eget vardagsrum kan man åka dit.
Jag var mycket intresserad av detta då JAg blivit kopierad rakt av. jag håller på med mycket lajv och teater, och jag såg plötsligt en dräkt när jag var ute på ett evenemang som påminde starkt om min, fast i andra material (jag använde skinn, denna flicka använde mollskinn etc). Hon hade till och med ringar i (fejk) öronen på samma ställe som jag hade!
Efter evenemanget kom jag fram och frågade var hon hittat inspirationen till en sådan dräkt..
Och hon svarade direkt att, "Jo jag kopierade den från en bild på nätet..(hon nämnde även vilken sajt).. Gillar du den..?
..Och hon lyckades med bedriften att springa på MIG.. Bilden var från SAMMA FÖRENING, i samma kampanj bara ett år tidigare (vilket sades i bildtexten).. Hon hade till och med tagit ett plagiat på namnet jag använde. jag = Gosan,
hon = Tosan eller något liknande...
*sucka*
Visst, efterapning sägs vara den ärligaste formen av smicker vilket hon också hävdade... men OJ så ARG jag var....
Hade inte varit några problem om hon bara frågat först... Då hade jag bara blivit glad.. eller om hon tagit INSPIRATION från min dräkt.. inte kopierat MIN ROLL rakt av...!
|