Ämne: UB-along
Visa ett inlägg
Gammal 2006-11-01, 20:17   #48
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad

Vad det gäller sömsmåner håller jag med bandykullan och morrflickan, jag brukar själv pressa sömsmånen åt sidan och sticka fast den om jag inte syr en kanal i den. Det ger en hållbarare korsett som går att snöra ordentligt utan att sömmarna spricker.

Har inte haft någon anledning att trimma några sömsmåner förrän nu när jag bara har ett lager att jobba med.

Ska börja klippa till stålet i lämpliga bitar. 5,5 mm stålet som jag köpte på Venacava är väldigt styvt upptäckte jag nu och det gör mig lite bekymrad, hade tänkt att sätta dem två och två, men är trots det orolig att det ska skära in i kroppen för mycket. de är tjockare än det 7 mm stål i färdiga längder jag brukar köpa. Är det någon som har erfarenhet av det här? Dessutom tycker jag att det färdiga kanalbandet är för mjukt till en singlelayer, stålet kommer att synas på baksidan eller peta igenom om jag har otur. Ska man vara lat och köpa bomullsband/snedslå eller ska man göra sig kanaler av nåt lämpligt tyg?

Att göra en singlelayer verkade enkelt men det har visat sig vara mer arbete än vad man kan tro, man ser ju hela konstruktionen från båda sidor så man får vara nogrann med allt. Lärorikt är det ialla fall.

Läste på Venacava att man skulle försegla ändarna på stålet med våtrumssilikon, skojigt.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat