Håller med de som innan sagt att du ska vara försiktig, sitter själv i en liknande situation. Jag är sjukskriven för hjärtfel och skulle gärna starta något eget eller kanske utbilda mig men har blivit bränd efter problem med försäkringskassan. Just nu håller jag på att arbetspröva för att kolla min arbetsförmåga, efter allt tjafsande skulle jag bara vilja ha ett jobb att gå till.
Att en handläggare på försäkringskassan säger att det är en jättebra ide att du startar företag betyder kanske inte att det är förenligt med deras regelsystem och att du har någon sjukpennig att leva på om du skulle bli sjuk efter du startat. De är inte alltid så bra på sina egna regler och ser kanske heller inte de problem som kan uppstå. Kontrollera reglerna nogrant eller be nån du känner (inte försäkringskassans handläggare) att hjälpa dig med det.
Varför inte arbetspröva på något företag med liknande arbetsuppgifter ett tag för att kolla att din arbetsförmåga håller (om försäkringskassan går med på det förståss), eller ha det du vill syssla med som hobbyverksamhet ett tag.
Hoppas det löser sig för dig.