Jättebra ide! Låter hemskt med olika lön för män och kvinnor, för detta är ju vad de gör i praktiken! Diskriminering! Du har ju rätt när du jämför lönerna i heltid, stå på dig! Som du vet har du ju laglig rätt att jobba deltid nu när barnen är små, så det har inte med saken att göra. Jag var själv utsatt för detta med 100% arbete på deltid när min dotter var liten, det var så stressande att jag gick upp i heltid. Idag hade jag aldrig accepterat 80% lön för 100% arbete, det är i praktiken att nedvärdera sitt arbete!
Det är hög tid att vi lär oss prata med chefen om känsliga saker som lön. Jag presenterade liknande diskussion för min franska chef som att "jag gjorde honom en tjänst", d.v.s. om jag inte talar om saker jag inte gillar riskerar han att jag gör ett sämre arbete eller t.o.m. slutar. Inte för att det nödvändigtvis blir så, men han behöver denna information i sitt arbete som chef. Sen är det upp till chefen att agera, kanske behöver han lite hjälp med motiverande skriftliga underlag etc. till personalavdelningen. Du kanske kan fundera ut ett smart sätt att uttrycka motiveringen så att det framgår att det är heltidsarbete, t.ex. om du jobbar länge de andra dagarna eller kan "jobba hemifrån" (så fall kanske du kan vara kontaktbar per telefon i akuta frågor?). Du och din chef behöver dock prata i klartext om vad som förväntas av dig om du jobbar heltid.
Heltid gör det enkelt att höja med så mycket som 20%, sen får han omförhandla heltidslönen pga. diskrimineringen. Det kanske är en fråga för facket (inte utan diskussion med chefen först)? Hos min förra arbetsgivare hade vi det (höja kvinnolöner som var bevisat diskriminerande) som enda underlag för strukturtillägg (= extra lönepåslag för personer med för låg lön) under en löneförhandling för nåt år sedan. Vi uppnådde väldigt mycket, men inte upp till full jämnlikhet i lön. Arbetsgivarens initiativ var mycket uppskattat, och jag hörde ingen man klaga. En del manliga chefer var lika angelägna att identifiera och bevisa löneskillnade som vi kvinnor.
Lycka till!
Senast redigerad av HelenR den 2006-10-27 klockan 10:08.
|