Visa ett inlägg
Gammal 2006-10-27, 02:26   #27
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad

Citat:
Mirja skrev:
Elisabeth, nu fick du mig verkligen att börja fundera! Ringde miljöansvarige på Stockholm vatten och han talade om för mig att klorin betedde sig olika i kallt och varmt vatten och att i varmvatten bildade klorin svårnedbrytbara naturfrämmande ämnen som naturen inte kan ta om hand om. Samma sak gäller om klorinet träffar organiskt material (tex bajs i avloppet).
Mirja, Jag har nu tagit reda på mer fakta om vårt gemensamma Klorinämne och vad den person du pratade med har sagt låter för mig och mina bekanta (apotekare och forskare i kemi) inte helt sanningsenligt.

Svar från min vän kemisten ang Klorinet och Javexens användning.

Javex är inte speciellt effektivt. Dödar bakterier gör det men det fungerar inte mot ingrodda svårnedbrytbara föroreningar.

Båda medlen verkar genom att oxidera organiska ämnen. Den oxidationsprocessen kan gå mer eller mindre fullständigt.
Om man späder ut klorinet respektive Javexet så blir effekten sämre och oxidationsprocessen stannar av någonstans på vägen.

Samma sak om det är för kallt. Båda medlen ska alltså användas i så koncentrerad form som möjligt och så varmt som möjligt. Då är
effekten som störst och föroreningarna bryts ner så fullständigt som det går, helst ända till koldioxid och vatten.

Å andra sidan, när man ska spola ner klorinet ska det spädas så mycket som möjligt så att effekten minimeras i avloppet. Klorinet
ska inte reagera med bajs och sånt och det gör det inte heller, under förutsättning att det späds ut ordentligt.

Väteperoxiden i Javex bryts ner snabbt, dels av metalljoner vilka finns gott om i avlopp, dels av peroxidaser vilka också finns i
stor mängd i biologiskt material. Javex försvinner alltså helt efter bara något hundratal meter i avloppssystemet.

Miljöfaran hos klorin beror inte på klorinet som sådant utan på att det kan bildas stabila mellanprodukter när det reagerar med
organiskt material. Det är de stabila mellanprodukterna som är giftiga och miljöfarliga.

Det är när man använder klorin i för utspädd form eller vid för låg temperatur som risken är störst att det bildas sådana här
miljöfarliga ämnen. I värme och hög temperatur är klorin så effektivt att även dessa ämnen bryts ner fullständigt, dvs under
de förhållandena är klorin miljövänligt.

Vid stor utspädning, å andra sidan, så har klorinet ingen effekt alls, och då bildas följaktligen inte heller några miljöfarliga
ämnen.

Javex-et då? Jo, det fungerar på samma sätt, men de mellanprodukter som kan bildas är inte miljöfarliga.

Egentligen är inte det här så värst svårt men tyvärr är kemikunskaperna hos allmänheten katastrofalt dåliga och därför
klassas klorinet som "miljöfarligt" utan att man närmare beskriver varför och hur man ska använda medlet utan miljörisk.

Och som med alla kemikalier så skall de användas med urskilling!
Jag litar nog mer på detta utförliga svar från min kemist faktiskt.

Till sist så kommer ett klipp från Sthlm vattens hemsida.

-------8<---------------
Slutligen...
Det finns inga miljövänliga produkter. Inga disk-, tvätt- och rengöringsmedel är bra för naturen. Alla påverkar miljön negativt. De produkter som har de förhållandevis minsta negativa effekterna kallar vi miljöanpassade. Den bästa kemikalien ur miljösynpunkt är den som aldrig används.
..................8<.................
Och där instämmer jag till fullo.

Du tog upp Tickoslan som liknande produkt som Klorin. Det stämmer inte. Mer om Trickoslan kan du läsa här. http://www.ecotech.se/artiklar/triclosan.phtml

Detta svar borde reda ut alla frågetecken ett tag. Om inte så får jag gräva ännu djupare.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat