Visa ett inlägg
Gammal 2006-10-24, 23:42   #22
Cassy Cassy är inte uppkopplad

Mera tvättfunderingar...

Tvätta maskinen tom med Klorin.
Ha luckan och tvättmedelfacket helt öppna när maskinen inte används.

Fråga tillverkaren av maskinen om de känner igen problemet.
Reklamera om du inte är nöjd. Tvätt av kläder är en central del av livet - viktigt att det fungerar.

Min syster har en relativt ny tvättmaskin som luktar mögel (i ett nybyggt och torrt hus). Hon har fått höra av försäljaren att det beror på att hon tvättar för lite i 90 grader. Trist att maskiner kräver detta då tvättmedlena tvättar rent vid låga temperaturer! Eller lurar försäljarna på oss dåliga tvättmaskiner...? Ett fall för Plus kanske?

Själv har jag inga av dessa problem med min 9 år gamla Cylinda. Inte ens om tvätten fått ligga någon timme i maskinen innan jag hänger upp den. Tvättar nästan aldrig varmare än 60 grader.

Tidigare har jag varit med om att oparfymerad Skona lämnade en obehaglig kemikaliedoft i kläderna. Även Comfort Sensitive luktade en period något som kan liknas vid kattpiss (trist att behöva säga det), men nu är doften OK. Jag tar dock bara ca 1 cm i korken och jag tycker att det räcker.
Jag tvättar mest med Grumme tvättsåpa kulör, och något vittvättspulver, Grumme, Via eller Ariel.

Kanske får man mixtra med tvättmedel och sköljmedel när det inte fungerar - det kanske blir ogynnsamma föreningar?

Senast redigerad av Cassy den 2006-10-24 klockan 23:52.
Cassy är inte uppkopplad   Svara med citat