1 Vad har ni på er nu? Svara så utförligt ni själva känner för.
Lång svart omlottkjol i nylon, linne(jag har alltid linne mellan bh och andra plagg om de yttre plaggen tillåter det) och djupröd fleece/alvtröja. Allt egensytt, förutom strumpor, trosor och bh.
2 hur ofta använder ni kjol respektive byxor?
Jag använder alltid kjol, mer eller mindre, jag har ett par vida omlottbyxor som jag använder under kjolen om jag ska gå mycket, för att slippa skav på låren. Nästan uteslutande långkjol med vidd i. Ju kallare, ju fler kjolar. Långklänning är vanligt förekommande, men jag räknar in dem bland långkjolarna.
3 vad för skor har ni på er till vardags respektive fint?
Jag har skor efter hur mycket jag ska gå i dem, och gör egentligen ingen skillnad på fin- och ful-skor. Står i butik och är ofta relativt välklädd till vardags.
När jag går ut är det extrem dräkt som gäller, och därmed ganska extrema skor. Gärna platå, lack, spännen... och ofta över 15 cm klack. Vardagsvis undviker jag det extremaste, speciellt när jag står i butiken.
Ska jag ut och gå mina långpromenader eller på heldags shoppingturer har jag låga eller platta skor.
4 vad är vardags kläder respektive fin kläder för dig?
Folk reagerar ofta över att jag ser uppklädd eller finklädd ut till vardags, vilket jag alls inte känner själv. Långkjol och hela/rena/snygga kläder, ofta lite udda, speciella och i allmänhet egenhändigt komponerade.
Går jag ut är det en välkomponerad(ordvalet kan väl diskuteras, jag är ganska extrem och många hade nog kallat mina dräkter för allmänt vansinniga) dräkt som gäller, inte enstaka plagg som råkar passa ihop, utan mer åt outfit-hållet.
Det är egentligen den stora skillnaden, vardagskläderna är inte outfits, utan kläder som passar ihop. I allmänhet är de lite bekvämare. Har sällan korsett till vardags numer(vilket jag hade i ett par år) och sällan kjolar med släp.
Jag har gått och blivit bekväm :)
Vid formella tillställningar får man ju anpassa sig och vara extrem inom ramarna.
|