Vet inte riktigt vad du menade i din fråga om tygtryck... Du skrev att du har gjort egna schabloner, men att du vill ha mer text,. Vad är det som gör att du inte vill använda schabloner? Att det blir så mycket text att bokstäverna blir små och svåra att skära ut?
Nu vet jag ju inget om i vilket material du har gjort schablonerna, och hur du har tryckt med dem o.s.v... jag har själv skurit en hel del småpetiga saker för hand. med en bra kniv och rejält med tålamod kommer man ganska långt.
Om du använder screentryckram finns det ju en metod som baserar sig på en slags fotoemulsion. med hjälp av den kan man göra väldigt detaljerade tryck, och man behöver inte heller planera trycket så att schablonen "hänger ihop". Metoden går ut på att man preparerar tryckramen med fotoemuslionen och sedan belyser den med en lampa. Jag har läst en del om metoden, men inte testat den själv eftersom den innebär en hel extra kemikalieanvändning jämfört med de vanliga tygtryck jag har gjort. Dessutom borde man göra extra screentryckramar för varje motiv, i alla fall om man vill spara dem och använda dem igen.
|