Visa ett inlägg
Gammal 2006-10-09, 18:40   #8
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad

Jo, de svenska priserna är fantasipriser. Varför är våra återförsäljare så dåliga, eller rättare sagt varför betalar vi dem dessa fantasisummor?

Jag såg ett program för ett par år sedan där man granskade råvarupriser i europa jämfört med här i sverige, det gällde allt från kött till grönsaker. Det visade sig att de leden som tog ut all avans i sverige, och som visade sig vara anledningen till att mycket är dyrare i sverige, var grossisterna och slutligen affärerna. Leden dessförinnan fick i princip inte mer betalt.

I USA är det en extrem marknadsekonomi, och skall man vara med där så måste man konkurrera med pris och kvalitet. Tillochmed Husqvarna (som i princip verkar lyckats klara sig utan priskonkurrens i nästan hela Europa) får här vara med och spela på samma vilkor som alla andra. Som jag uppfattar det så har man inte sämre service av återförsäljarna för det, utan man får kurser och garantier i samma utsträckning som vi har här. (när jag läser på patternreview.com)

Jag är optimist och jag tror faktiskt att det kommer att bli bättre här också - men det går mycket långsamt då man inte varit så proaktiv t ex konkurrenslagstiftning och likande i sverige. Symaskinsförsäljarna kommer att fortsätta förlora kunder när vi lär oss handla mer och mer över nätet och från andra länder.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat