Jag vill också varmt rekomendera Ottobre-tidningarna. Deras mönster är roliga, enkla och stämmer i passform. Varning för tyska mönster dvs. Burda och Stil som är, jämfört med köpta bebiskläder ung. två nummer förstora på bredden men korrekta på längden. (Jmf med Lindex och PoP). Kanske har dom blivigt bättre? Jag gav upp dom för 3 år sen. Ingelise däremot kan ibland vara lite smala spec. i ärmarna på bebismönsterna. Passade mina långsmala bebisar, men funkade inte att ärvas till kompisens mera mulliga bebis.
Vill också passa på att rekomendera en bok: Barnkläder : sy och sticka till barn 0-3 år
av Meedom, Hanne (ISBN:9153421817,229 kr akademibokhandeln)
Jag skulle aldrig överlevt utan den. Dom har ritat alla mönster i ett mönsterark för var storlek, som "en halv overall" där 3-4 bredder, halsringningar och olika länger är inriade. Ex. byxor från tights till ytterplagg, kort/lång ärm, vanlig el. raglan, kort kjolliv/t-shirt eller jacklängd osv. Och sen en hel bok med ideer om vad man kan få ut av mönsterarken. Har nog sytt >40 plagg med mönster ur denna bok! Mycket bra!!
(Jag skall ta och lägga in den under referenser nån gång, och ta med en bild över mönsterarket).
|