Re: Är du en kiosk-shoppare?
1. Funderar du över hur nyttigt det du köper för att dricka/äta är?
Ja
2. Skulle du oftare välja frukt framför en chokladbit om det fanns ett större utbud (tex att utöver bananer och äpplen finns det även mango, kiwi, apelsin, päron, vindruvor etc.)
Jag står ofta i valet och kvalet när jag är i den typen av kiosker men oftast blir det godis. Framför allt för att utbudet är rent ut sagt uselt när det gäller andra alternativ. Oftast består frukt sidan av gamla, mosiga bananer eller föralltid gröna sönder manipulerade äpplen. Jag skulle gärna se ett större utbud av fräscha frukter och gärna svenska frukter i de fall det går. Jag skulle också gärna se mer naturella nötter, mandlar, russin av olika sorter väldigt bra alternativ till godis (tyvärr ofta jättedyrt om det finns överhuvudtaget)
3. Påverkas dina inköp av reklamen som görs på TV och utanför kiosken?
Antagligen
4. Hur ställer du dig till en övergång från korv med bröd, pizza och pasta med fet sås till fräschare potatis- och pastasallader och fullkornspaj?
Jag vill väldigt gärna se nyttigare alternativ men det behöver ju inte utesluta det första. Man kan ju göra bra korvar och pizzor m.m. Allt handlar ju om bra råvaror, hellre nöt än gris, nyttigt fett som riktigt smör, olivolja och linolja m.m, fullkorn mer än de sönder processade alternativen. Mina rättesnören numera är: mycket färg, lite processat och nyttigt fett, allt i rätta mängder (nya tallriksmodellen ½grönsaker, ¼ nöt/fisk/fågel, ¼ pasta/ris/potatis plus en liten klick nyttigt fett) Det vore ju kul att se rätter upplagda efter detta i kioskerna också.
Har du själv någon idé om hur kioskerna kan bli nyttigare eller har andra åsikter är det mer än välkommet!
Det framgår väl lite under ovan.
|