Re: Är du en kiosk-shoppare?
1. Funderar du över hur nyttigt det du köper för att dricka/äta är?
Ja, så gott som varje gång jag köper något. Även om jag ibland väljer att inte ta hänsyn till det, men då är det ett medvetet val.
2. Skulle du oftare välja frukt framför en chokladbit om det fanns ett större utbud (tex att utöver bananer och äpplen finns det även mango, kiwi, apelsin, päron, vindruvor etc.)
Ja, utan tvekan! Om det fanns fräschare frukt på tex pressbyrnån och liknande skulle jag definitivt välja det före godis etc. Jag köper väldigt sällan godis/chips/läsk, så frukt i kioskerna skulle vara kanon!! Det skulle definitivt innebära att jag handlade mer hos den typen av företag än jag gör idag.
3. Påverkas dina inköp av reklamen som görs på TV och utanför kiosken?
Helst skulle jag ju vilja svara tvär-nej, men det är klart att jag påverkas, precis som alla andra.
4. Hur ställer du dig till en övergång från korv med bröd, pizza och pasta med fet sås till fräschare potatis- och pastasallader och fullkornspaj?
Jag skulle bli jätteglad! Som det är nu så är det närmast omöjligt att äta hälsosamt när man är på resande fot, om man inte är disciplinerad och förbereder egen mat. Varenda kiosk, fik, vägkrog etc säljer nästan enbart fettdrypande kötträtter, feta och söta bullar och söta drycker. Dvs mat som antingen ger mig korta "energitoppar" eller gör mig trött och slö. Jag skulle bli jätteglad om det kunde finnas magra, mättande, osötade alternativ.
Precis som flera vegetarianer påpekat så är det svårt att hitta köttfria snabbmats-alternativ. Även om jag inte är "riktig" vegetarian så undviker jag kötträtter så mycket jag kan. Det är väldigt begränsande när man "äter ute".
Får man fråga vad du ska göra med resultatet av dina frågor? *nyfiken*
/Ilsefin
PS. När jag skriver hälsosamt syftar jag förstås på sådant som enligt min egen bild är hälsosamt för mig. I mitt fall så handlar det om fettsnålt, låg sockerhalt (och utan sötningsmedel) och som man "står sig på" länge. Mycket frukt och grönsaker, fullkorn etc.
|