1. Funderar du över hur nyttigt det du köper för att dricka/äta är?
Ja.
2. Skulle du oftare välja frukt framför en chokladbit om det fanns ett större utbud (tex att utöver bananer och äpplen finns det även mango, kiwi, apelsin, päron, vindruvor etc.)
Nej. Vill jag ha choklad så köper jag choklad - vill jag ha frukt så väljer jag det.
3. Påverkas dina inköp av reklamen som görs på TV och utanför kiosken?
Ganska lite.
4. Hur ställer du dig till en övergång från korv med bröd, pizza och pasta med fet sås till fräschare potatis- och pastasallader och fullkornspaj?
Det här är faktiskt inte en helt lätt fråga att ta på sig - om du ursäktar att jag ifrågasätter dig lite.
Ta t ex en typ 2 diabetiker; hon/han mår mycket bättre på en korv (tex en tysk korv med bara 0.5 g kolhydrater i) med räksallad än vad han/hon gör på en pastasallad. Och jag är egentligen övertygad om att de flesta gör det - i väst överbelastar vi vårt system med kolhydrater.
Det finns ju forskning som visar att t ex typ 2 diabetes kan vara direkt relaterat till den mängd kolhydrater vi har belastat vår insulinsystem med under livet. I t ex Indien där många är mycket smala och felnärda, äter man mycket kolhydrater (och ganska lite fett och protein) och typ 2 diabetes är i vissa delar vanligare än i i-länderna.
Att säga att det ena är bättre än det andra är lite lurigt - för forskningen har ju visat att mycket som vi alltid tagit för sanningar (fet mat är sämre än kolhydratrik mat etc) inte är med verkligheten överensstämmande.
Med detta i ryggen tycker jag det är bättre att man väljer att äta det som man mår bra av - än att någon annan skall försöka påverka en att äta något som man "tror" är bättre. Något som flera studier visat är ju också att man lever längre om man njuter av livet.
Hemma hos oss är fettsnålt bannlyst och vi ersätter aldrig fett och protein med kolhydrater och jag har aldrig mått så bra och min man som är typ 1 diabetiker har aldrig behövt använda så lite insulin och haft så jämna blodsocker nivåer.
Med andra ord finns det inget nyttigt som är en absolut sanning. Så vem skall bestämma vad som är nyttigt? Fett och protein är dyrt och således säljer livsmedelstillverkarna gärna på oss light-produkter där fett är ersatt med olika typer av billiga kolhydrater, detta medans svenskarna likt amerikanerna bara blir tjockare och tjockare.