Visa ett inlägg
Gammal 2006-10-05, 08:36   #9
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Kladdkrita: Gnugga in först matolja och sedan såpa efter så att du får bort oljan, ett miljövänligt sätt att få bort oljiga fläckar. Om det inte fungerar ta T-röd.

Färg i allmänhet: Om inte såpa och vatten fungerar så försök med att skrapa försiktigt, om inte det fungerar ta lacknafta eller T-röd. Skulle inte det fungera ta aceton, efter det är det nog kört. Har färgpigment dragit in i materialet är det ingen ide att försöka kan jag säga. Jag är bildkonstnär så jag har nog försökt ta bort färgfläckar från i stort sett allt.

Blyerts: Suddgummi brukar funka annars är försiktig användning av vim ett tips.

Bänkskivor i trä: De ska oljas in regelbundet så att blöta fläckar av vad det än är inte drar in i träet. Förbehandling kan man säga. Har något redan dragit in är det nog slipning som gäller.

Tuggummi, lim och annat klet: På rätt ställe och om undermaterialet tål det så täck fläcken med smör och låt vara en bra stund. Sedan såpa och vatten på det. Annars får man prova med skrapning, T-röd, eller aceton.

Var försiktig så att inte undermaterialet skadas när du försöker få bort fläcken. Då är det bättre att fläcken är kvar och de du städar hos själva får avgöra hur mycket "våld" de vill göra på inredningen.

Senast redigerad av avsl080923 den 2006-10-05 klockan 08:42.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat