Visa ett inlägg
Gammal 2006-09-30, 09:29   #3
Maya Maya är inte uppkopplad

Hur är jag kreativ?

Kanske är det den frågan jag skall ställa mig.

Jag,tex skissar aldrig,åtminstone inte på papper, för då blir det inte sytt något alls. Det är alltså den största tröskeln mot min kreativitet.
Däremot har jag flera tusen bilder på quiltar i min dator som jag bläddrar i, och plöstligt så tänder det till.
Då sätter jag igång. Planerar noga färgval, bestämmer vilket element som jag tände på i min förlaga. Sedan börjar jag att sy.
Jag använder hela tiden en stor designvägg, där jag sätter upp 'lapparna' jag sytt. Det brukar inte dröja länge förrän allting börjar 'spåra ur' från ursprungsplanen. Det är nu det roliga börjar. Nu kommer kreativiteten och då flyger jag. Kan sy hela natten utan att bli trött. Synd på jobbet nästa dag!! Sedan kommer faser, där det blir tvärstopp, stuvar om allting,kasserar, byter färg. Nu är det kritikern som har invaderat min hjärna. Först blev jag arg på denne kritiker, men nu förstår jag att den är nödvändig. Den plockar bort 'det som inte hör till' och sen kan jag fortsätta med nya fräscha tag.
Jag är inte sådan att jag kan låsa fast mig vid en plan. Funkar inte på mig.

Jag tror att det är oerhört viktigt att var och en hittar sig själv och sin skaparglädje, så må det vara ordning och reda eller kaos som skapas.

Det viktigaste är att behålla glädjen och tycka om det man gjort.

Det finns en sak till som är viktigt i sammanhanget och som är fundamentet på vilken skapandet vilar och det är hantverkskunnandet. Vi måste kunna hantera symaskinen, nålen eller tygerna eller vad det nu är åtminstone hjälpligt.

För kan vi inte bokstäverna så blir det ingen text!!!

Gunilla
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat