Visa ett inlägg
Gammal 2006-09-28, 16:56   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Jag har visserligen svarat dig privat men om nu andra läser så skriver jag här med. Frågan jag fick var lite mer preciserat på problemet noppor.

Synteten kan göra att risken för noppor blir större. Men det betyder inte att det behöver noppa. Det är svårt att uttala sig på rak arm om vilka tyger som kommer noppa och vilka som inte kommer göra det. Det beror på så många olika faktorer, hur det är vävt eller stickat, hur garnet som används är spunnet hur långa fibrerna i garnet är m. m. Men om jag skulle ge mig på en grov gissning så är tyget med blandningen mer noppbenäget eftersom syntet fibrerna är hala och därmed gör att fiberändarna glider ut lättare vilket leder till noppor. Sedan kan man också generellt säga att tyger som känns "ulliga" på ytan lättare noppar sig. Be att få provbitar och testa bitarna genom att tvätta dem med din tvätt (om de nu tål tvätt) och gnugga dem som om de vore plagg du använde, gnid mot soffan, ha dem i fickan med nycklarna o s v. Då borde du se tendenserna efter ett tag.

Men som Johanna skriver så blir tyget oftast mer slitstarkt med syntet i. Men även här så beror det mycket på kvalitén. Ett välgjort 100% ylletyg kan hålla precis lika bra, eller bättre, som ett blandat tyg av sämre kvalité.

Senast redigerad av Alvan den 2006-09-28 klockan 17:00.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat