Visa ett inlägg
Gammal 2006-09-22, 08:53   #12
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Jag tycker inte att man behöver utgå från de mer avancerade metoderna innom korsettsömnad när man börjar med det. Att sy korsetter är jättekul och är i sin enklare form egentligen inte svårare än att sy ett par byxor. Jag har fått till snyggare korsetter än vad jag har fått till byxor faktiskt.

Jag hade för några år sedan samma funderingar som du Elin, jag köpte några mönster och har lärt mig efterhand hur jag ska sy genom att prova och experimentera. Det viktigaste är att vara nogrann och tänka sig för innan man sätter igång tycker jag. Att göra en enkel test i ett billigare tyg först är ovärderligt. Tycker att man får många tips genom att läsa vad de mer erfarna skriver här i forumet på sysidan också.

Jag har flera av de mönster som brukar rekommenderas för nybörjare, Simplicity9769, Butterick4254 och LaughingMoons båda korsettmönster.

Jag skulle precis som flera andra rekommendera Laughing Moons mönster just på grund av de tydliga och enkla instruktionerna, använder LMs instruktioner även när jag syr korsetter från andra mönster. Mönstret stämmer dessutom bra i storleken på en normal kropp och har olika kupstorlekar.

Lycka till!

Att få tag på bra tillbehör är inte så svårt, titta i forumet. Billigt är det tyvärr inte.

Senast redigerad av avsl080923 den 2006-09-22 klockan 09:01.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat