Elisabeth,
Har du defekt färgseende? Jag har en synskadad kompis och hon har löst "problemet" med svårläsliga sidor att ställa in sin browser så att den t ex alltid visar text på ett visst sätt. Dels så kan man under tools-options-accessability ställa in så att allt alltid är standardfärger, men man kan även använda sig av speciella style-sheets som gör att du själv kan specificera att du t ex vill ha bold text i Ariel på gul botten. (Vilket min vän anser vara det som är mest lättläst, hon tycker det är svårt med text som denna med seriffer, jag vet att det blir utan seriffer i inlägget sedan) Då blir alla inlägg likadana i färg oavsett om vi andra ser dem i full färgsättning.
Det finns ju väldigt många fler sidor på nätet än sysidan där du inte kan kontrollera vilken färg folk använder. Såg t ex en sida med stickbeskrivningar som var mörkblå text på ljusblå botten, det var svårt för mig att läsa t om. Då kan detta ovan vara ett tips.
Får nog hålla med Ulrika dock om att det verkar vara väldigt ovanligt med färgade inlägg på sysidan dock. Har sett en mening som varit färgsatt senaste veckan, då är det ju en enkel lösning att markera texten. (vilket för övrigt var ett tips från min vän) Tror det kan vara svårt att tillfredsställa alla med tanke på att det finns så många olika typer av synskador.
Ta kontakt med t ex synskadades riksförbund för jag har för mig att du kan få hjälp med hur du kan ställa in din internetläsare för att få saker tydligare på nätet.
Återigen hjälp i all välmening, om det nu är det ni vill ha?
|