Visa ett inlägg
Gammal 2006-09-16, 16:46   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Stickar du ett varv rätt och ett varv avigt, och stickar fram och tillbaka får du slätstickning. Och stickar du runt runt får du ribborna på andra ledden.(Horisontellt.)

1 maska rät och en maska avigt är troligare.
Men hur får man den så "plufsig" och ändå att den sitter fast på huvudet?

Jag har försökt titta på alla mössbilderna http://www.style.com/fashionshows/co...?trend=&page=1
och funderar på om man har börjat med tunnare stickor invid "linningen" och ökat storlek på stickorna tills man kommit längst ut. Och sen behåller den storleken när man sen minskar för att få ihop mössan mitt på huvudet.

Det syns inte så bra hur man minskar på de här bilderna, men enligt en bok om "tams" jag har rekommenderar de 7 intagningsställen.

För en 20-25 år sen gick det en tv-serie från England med en ung kvinna i huvudrollen som hade stora baskrar med en stor bolltofs mitt på. Den påminner om de här och jag minns att jag Så Gärna ville ha en sån basker.
(Hon var en ganska glad och sprallig tjej, inte helt olik Hermione i utseendet. Jag har för mig att det var något om nåt flygplan också. Serien utspelade sig... tja, mellankrigstiden?)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat