Visa ett inlägg
Gammal 2006-09-13, 09:45   #2
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad

Om du skall sy kvinnokläder så är prästerskap kanske lite uteslutet, om du inte skall sy en nunnedräkt. Adelskläder är lättare att hitta källor och plaggfynd på, det finns väldigt mycket adelskläder kvar, medans bondekläder är svårt. När böndernas kläder slets ut sydde man ofta om dem till barnkläder och tog till vara på tyget. När barnkläderna var slitna bortom räddning blev de blöjor eller tätning i väggarna. Man har hittat en del skjortor som tätning i stugväggar men det är inte så mycket. Hör efter med TeKo-museet i Borås eller Skansens klädkammare, de kan säkert hjälpa dig. Vad gäller illustrationer så är det också vanligast med de högre klasserna, det fanns inte så mycket intresse för att avbilda allmogen och då man gjorde det var det ofta i romantiserad form, t.ex. de söta herdinnorna som var så poppis på 1700-talet, men som knappast såg ut så där, med spetsklänning och ett vitt litet lamm med skär rosett om halsen ;D

Jag skulle tycka det var kul om du gjorde Gustav IIIs svenska dräkt, den finns det ju beskrivningar och bilder på samt en del plagg kvar, och om jag inte missminner mig så gjordes den väl för de olika stånden? Svart/röd för adel och blå för borgare, eh.... jag minns inte.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat