Visa ett inlägg
Gammal 2006-09-11, 10:43   #1
esarina esarina är inte uppkopplad

Question Klänning till höggravid

Är det någon som har erfarenhet av sömnad för gravida som kan ge mig lite tips innan jag gör alla misstag själv? ;-)

Jag ska på bröllop när jag är i v. 39 (nåja, jag hoppas att jag kan gå på bröllopet) och ska sy en klänning till dess. Det är bara min mage som vuxit hittills och därför hoppas jag på att kunna ta ett mönster till en klänning som passar mig som ogravid och lägga till plats för magen. Då behöver jag ju lägga till lite både på längden fram samt bredden fram, men hur mycket? Ponera att magen är 35 cm större på både midjemåttet och från revbenshöjd till höfthöjd än normalt, hur mycket längre behöver jag då göra framstycket?

Klänningsmönstret är i 3 våder fram. Jag använde samma mönster för att sy en kjol i helgen, och när jag lade till hela mitt ökade midjemått på framstycket så blev kjolen alldeles för stor i midjan, men bara aningens lågt skuren. När jag nu ska göra en hel klänning så vore det tråkigt att klippa ut en bit som är för lång eller för kort, vidden över magen är ju aningens enklare att justera när jag provar. :-)
esarina är inte uppkopplad   Svara med citat