Visa ett inlägg
Gammal 2006-09-02, 11:18   #9
lillepuh lillepuh är inte uppkopplad

Visst kan man trixa med mönster. Men vill man nu ha något som går att använda om och om igen är nog mönster på gamla lakan att föredra. Gör man en grundmodell för klänningar, blusar, kjolar, byxor, ifrån gamla kläder (vänder dem alltså ut och in så att man får med plaggets sömsmån), då har man alltid en grundtrygghet att återvända till och slipper ifrån att brottas med mönster som måste regleras.

Jag försökte i många år med olika mönster, ända tills jag drog mig till minnes att min mamma alltid hade använt sig av detta tillvägagångssätt.

Men det där är väl beroende av vilken typ av människa man är.

Har en väninna som bara lägger ut ett mönster, tittar på personen som skall ha plagget och kan exakt säga hur många centimeter här och där som skall läggas till eller dras ifrån. Hon är helt otrolig. Det är i princip bara att sy ihop sömmarna, när hon varit med och klippt till tyget. Hon är helt otroligt duktig på tillskärning. - För mig var ett nytt mönster alltid ett lotteri, tyckte jag ända tills jag fann denna patentlösning, som i vart fall fungerar för mig.

Dessutom finns det en till fördel med lakan istället för mönsterpapper, de är "odödliga", de går inte sönder som ett pappersmönster gör. - Ibland när jag har gjort många färgövergångar i ett tyg, eller haft ett tyg där jag haft många veck i har jag helt enkelt lagt över mönstret på ett mönsterpapper och gjort de ändringar som behövts och har då kunnat återvända till grundmöstret för att se att allt stämt i slutändan innan man sytt ihop plagget.

Till lakansmönstret har jag använt textilpenna, att markera där bröstvecken skall vara, eftersom jag föredrar att alltid ha det på både klänningar, blusar, nattlinnen, västar mm. (Men även lagt dit olika skärningar i halsen.) Lösa kragbitar osv går det att göra exakt samma sak med liksom infodringar, fickvarianter mm.

Jag tycker följdaktligen inte om mönster som inte har bröstveck inlagda. Spelar ingen roll hur välsydda klänningarna och blusarna än är, de blir aldrig riktigt snygga, om man inte har bröstveck..

Tycker att det är vedervärdigt att se alla dessa Hollywoodtillställningar, där damerna har i princip bara ett tygskynke som satts ihop och som passar utomordentligt dåligt kring bysten. Det ser ut som ett litet barn har varit i farten och sytt trots att klänningarna väl är i prisklassen 100 000:- och lite till, eller när de har dyra klänningar som "glappar" i bysten!
lillepuh är inte uppkopplad   Svara med citat