Det kanske låter som ett mastigt nybörjarprojekt, men det beror ju helt och hållet på dig om det är rätt eller inte. Är du bara noggrann, tålmodig, har plats osv är det väl egentligen inte svårare att sy nåt stort än att sy nåt mindre. Det tar bara mycket längre tid. De där "basic-frågorna" kommer ju i alla fall (quiltning, rullkniv m.m.).
Själv gillar jag när jag blir klar snabbt, så det har inte blivit några jätteavancerade grejer för mig. Romber har jag aldrig sytt t.ex. Vidare så har jag inga stora ytor hemma för att lägga ut lappar på.
En annan erfarenhet jag har, däremot, är att man samlar på sig en himla massa lapptäckstyger efter hand och då är det kanske lättare att sy ett större projekt när man hållit på ett tag (större chans att man har fler bra tyger att välja mellan). Ytterligare ett tips är att låna lapptekniksböcker på biblioteket, där står jättemånga tips.
Min rullkniv, förresten, hade jag i två år innan jag bytte blad. Fast då var mitt gamla ordentligt slött, gick knappt att använda.
|