En kil är vanligtvis trekantig, med en ganska vass spets och två lite mindre spetsiga hörn. Kilar finns och används på många ställen, bland annat för att klyva trästockar med, eller för att hindra en dörr från att åka igen.
Kilar i sömnadens värld klipps ur tyg. På medeltiden var de mycket använda eftersom det ger minimalt med spill att använda kilar, mot om man ska klippa alla former i ett stycke. Tyg var (och är) dyrt.
Grundmönster till en tunika byggs enkelt upp av rektanglar och kilar. En rektangel fram, en rektangel bak, kilar i båda sidorna för att öka vidden nertill, eventuellt även kilar mitt fram och mitt bak. Ärmarna kan vara rektanglar de också om de är korta, är de långa får du smalna av dem i neränden. I armhålan har man en fyrkantig kil, den viks diagonalt och förbättrar passformen och slitstyrkan.
Författaren till boken jag tipsade om stavas förresten lite annorlunda; Sarah Thursfield. Lättare att hitta den då. Köpte min från Akademibokhandeln, men du kanske har tur och hittar den på ett bibliotek.
Letade dessutom upp en länk som kanske är användbar.
http://www.historiska.se/histvarld/drakt.htm
/Ida