Joy's coverlock
Hej!
Ifrån Paris för 6 månader sedan köpte jag en 5-trådig over/coverlock från Joy's sewing machines för ca 3000 skr, från england. En relativt avancerad maskin för ett superpris (?). Fållsöm, täcksöm,kedjesöm + 2,3,4,5 trådig overlocksöm är bl.a. de sömmar som maskinen kan sy. Likvärdiga maskiner kan kosta runt 16.000 skr!
Mina erfarenheter är att man har stora svårigheter att få svar från Joy's. Varken via telefon eller email. Har man några problem får man lösa dem själva.När maskinen levererades (vilket gick problemfritt), saknades flera tillbehör. Jag köpte till en stickkontakts adepter och förvånades över maskinens alla möjligheter. Maskinen gick bra, trots vissa problem med trådspännings inställningar som ännu jag ej hunnit pröva.
Efter 6 månader lossnade trådledaren,hur mycket det kostar att reparera den vet jag inte! Ifrån Frankrike kostar det ca 160 euro (ca 1.600 skr) att skicka den fram och tillbaka från Frankrike-England!
Att utnyttja garantin och skicka maskinen till England blir nog dyrare än att få den reparerad i hemlandet om man nu kan hitta någon reperatör som kan reparera Joy's maskiner, vilket kan bli svårt i Sverige enligt mina efterforskningar! (Även i Frankrike är det svårt att hitta reparatörer).
Instruktionsboken kräver goda engelska kunskaper.
För mig tar det ca 30 min att trä om maskinen.
Om jag gjort en god affär eller ej vet jag inte ännu, men vill ändock informera om mina erfarenheter som inte är allt för goda!
|