Jag syr Gothic Lolita för att jag är helt frälst av modet. Detta innebär inte att jag ej använder några andra sorters kläder till vardags men mina klasskamrater är ändå mest vana vid att se mig i GL/ GL-inspirerat.
Jag gillar modet för sina speglingar av tidigare århundraden/årtionden (+ att man får irritera folk med sin annorlunda stil :P)
Som du skriver så har många av vi som tillverkar kläderna inte råd med "märkersplagg" (eller så är storlekarna för små

) så istället för att bränna 2000 kr för en kjol (importkostnader ej inräknade) så kan man köpa tyg och mönster för att sy kjolen istället.
Modegenern är faktiskt inte så liten som man kan tro, i Sverige har vi flest Lolita/Dandy/Kodona i hela Europa.
(ett tips: säg aldrig cosplayare om de som klär sig GL, det är en stor förolämpning mot dem som tar modet på allvar [underförstått; du får massor av mördande blickar för ett sådant uttalande eller om du har riktigt otur kan det betyda en utskällning + ilsken förklaring av modet])
Vill du veta mer om GL så sök på gothic lolita (alternativt EGL) på engelska wikipedia så får du fram massor av fakta.